Wilde?? Alwin ??

Dessa två namn är det alltså som vi har enats om här hemma. Oliwer tycker Alwin och jag har beslutsångest och Kalle tycker Wilde. Däremot så när folk i vår närhet har frågat oss om namn och vi har sagt dessa så har nästan alla sagt "nä men ni kan ju inte döpa honom till Wilde, usch va han kommer bli mobbad i skolan" eller "han kommer inte gilla sitt namn när han blir äldre" och "har ni verkligen tänkt igenom detta". Öhh hm visst tanken har slagit mig oxå till en början men efter allas kommentarer så känner jag bara what the fuck??? Vi lever på 2000 talet och har vi inte kommit längre i utvecklingen än så?? Å va då mobbad i skolan, vart får barn sina fördommar oftast ifrån?? JO sina föräldrar elelr andra vuxna i sin närhet som inte kan hålla inne med sina dömmande tankar!!! Tänk istället va coolt om det kom fram en snubbe i kostym och heter Wilde,eller i polis uniform, han kanske skulle bli mer accepterad bland dagens ungdomar just på grund av sitt namn??!! För varför skulle han bli vild bara för att han heter Wilde?? Är det givet, är jag världens hemskaste mamma om jag ger honom det namnet för då liksom gör jag honom vild genom namnet eller ser till så han kommer bli mobbad? Klart att han inte alltid kommer gilla sitt namn det tror jag inget barn gör, jag gjorde inte det men det har gått bra ändå:)
Å en annan sak varför känns det mer "acceptabelt" att ge en flicka namnet Wilda, tänker man då oxå att hon kommer bli vild för att hon heter Wilda?? Nä det tror inte jag för där är det helt plötsligt heeelt okej för flickor "blir" ju inte vilda, eller??!!
Nä jag vet inte jag, men ser min lilla prins ut som en Wilde när han kommer ut så tänker jag döpa han till det, å då får fasiken världen vara beredd!!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jättefina namn bägge två !!

Man brukar känna vad som passar på dem när man får se dem för första gången :)

2010-11-15 @ 01:04:05
URL: http://lisenj.blogspot.com
Postat av: Sara Lisebäck

Hej Mia



tänkte ge en liten iblick i namntänk nu när min lilla WILDA blivit ett år och har hunnit höra MÄNGDER av kommentarer om hennes namn.



Vi döpte vår kärlek till Wilda eftersom Något vilt= fri vilja, otämjt, vackert... namnet wilda får mig att tänka på en vind som sveper fram, dans, liv, kärlek.



MEN...

nästan överallt jag går och folk får höra hennes namn så blir alltid första frågan "jaha är hon vild eller?" eller " "Då är det bäst att hon lever upp till sitt namn"

Har också fått höra att det är opassande att ge henne ett namn i önskan om att hon blir vild (som enligt denna person var något fult) JAg förklarade att för mig, för mig o henke, så har ordet en helt annan betydelse och att jag faktiskt struntar i vad andra anser om namnet.

sen finns det också de som tycker att Wilda är supervackert och har samma assoceationer som oss.



Var beredd på att folk kommer att tycka brett o vitt.. MEN gillar ni namnet Wilde så kör på det!!!

2010-11-15 @ 11:19:36
Postat av: mia

Åhh tack Sara!!

Tänkte faktiskt på dig när jag skrev inlägget.. Trodde faktiskt att Wilda var mer acceptabelt än så.. Tråkigt att höra att folk är så fördomsfulla...

Ja, för mig är både Wilde och Wilda väldigt vackra namn som jag oxå kopplar ihop med något vackert och livfullt så ja, vi får se är det en Wilde när han kommer så blir det en Wilde och då får folk tycka vad de vill för jag kommer älska han oavsett... Kram till dig å hoppas allt är bra!

2010-11-15 @ 11:55:18
URL: http://mioli.bogg.se
Postat av: Petra

jag tycker wilde är jättefint iaf, skit i vad andra tycker :)

2010-11-15 @ 13:45:21
URL: http://babybooom.blogg.se/
Postat av: Linda

usch, va trist att folk har såna fördomar.. som du säger så är det inte konstigt att det ser ut som det gör med mobbing å skit nu för tiden :(



stå på er gumman, det är ert barn å då får folk tycka vad dom vill helt enkelt så länge ni tycker om namnet, det är det viktigaste! båda namnen är jättefina! :)



många kramar!

2010-11-15 @ 13:50:45
URL: http://liindak.blogg.se/
Postat av: Jennica

Det är ert barn och alltså ERT beslut!! så är det med det! Båda namnen är fina. Kram på er!

2010-11-15 @ 16:24:01
Postat av: mia

Tack för ert stöd och att det finns några som inte dömmer iaf:) Nu får vi vänta och se...

2010-11-15 @ 18:12:47
URL: http://mioli.bogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0